Het ontwikkelen van een social media campagne

  • Een mooi voorbeeld van een attractieve social media campagne:
     
"De campagne 'Gastvrije Gemeente', die Vluchtelingenwerk Vlaanderen voorjaar 2012 lanceerde, is een leerrijke case, gezien de belangrijke rol die Facebook en Twitter binnen deze campagne spelen."
 
  • Lessons learned:

- De kracht van Facebook om vrijwilligers te werven.
- Een actieve social media aanpak vergt ook een krachtige website.
- In het kader van vrijwilligerswerving werkt een persoonlijke Twitter-account beter.
- Een viraal filmpje moet 'fris' genoeg zijn om als een hefboom te werken.
- Opletten met privacy bij het inzetten van sociale media voor vrijwilligerswerving.

 


Lessons learned

Wat heeft de campagne aan inzichten opgebracht met betrekking tot het inzetten van sociale media? We sommen er enkele op:

  • Facebook blijkt goed te helpen om vrijwilligers te werven; door bevestigende boodschappen ('zoveel mensen opgevangen vandaag') versterk je het engagement.
     
  • Sociale media vormen een toeleiding naar de website, en zeker naar de campagnewebsite. Maar vaak is de website niet klaar voor de omgekeerde beweging. Veel organisatiesites zijn te zendergericht; te veel op zichzelf geörienteerd en niet op de gebruiker. Sociale media dwingen ons om onze boodschap helder en eenvoudig te brengen, en dat is een goede oefening.
     
  • Een Twitteraccount van de organisatie zelf staat niet altijd toe om eerder persoonlijke berichten te plaatsen. Een tweede account van een woordvoerder maakt dit wel mogelijk.
     
  • Vluchtelingenwerk Vlaanderen maakte in het kader van de campagne een filmpje van een vluchteling die vertelt over het leven in zijn gemeente en probeerde het via YouTube viraal te verspreiden. Dat is niet gelukt. Een filmpje moet heel goed, vernieuwend of grappig zijn om viraal een eigen leven te leiden.
     
  • Een sluitend beleid rond de implementatie van de privacywetgeving dringt zich op.