Kernwaarden sociale media

  • "Sociale media gaat niet over technieken, maar over het aangaan van relaties." (Frankwatching, NL)
 

 

Waarin verschillen sociale media van (eerder) traditionele media?

Hieronder staan een aantal punten die inzicht geven in het zakelijk gebruik van sociale media:
 
  • Participatie
    Sociale media gaan over gesprekken en over het bouwen van relaties. Gebruikers zenden niet alleen, maar luisteren naar elkaar, stellen vragen, betrekken mensen bij elkaar, linken mensen en informatie met elkaar en inspireren anderen. Meedoen dus! 
     
  • Authenticiteit
    Op sociale netwerken gaat het er niet om slimmer te zijn dan je volgers: gebruikers van sociale media zijn over het algemeen open, authentiek en eerlijk.
     
  • Vertrouwen
    Gesprekken op het web zijn niet te controleren of te sturen. Een bericht posten betekent dus je kwetsbaar opstellen. Een goed verhaal, eerlijkheid en authenticiteit winnen snel vertrouwen en zorgen ervoor dat het verhaal verder verteld wordt. 
     
  • Inzet
    Gebruikers investeren tijd en moeite in hun netwerk om relaties op te bouwen en te onderhouden. Meedoen aan sociale media vergt dus inzet, terwijl harde resultaten niet altijd even eenvoudig te meten zijn.