8 Ontwikkelen van een social media actieplan
Hoe kom ik tot een goed social media actieplan? Welke stappen moet ik nemen?
Zie 1 Stappenplan Sowijs.
Vraag 1: Welke sociale media zet de organisatie in?
Voor een overzicht van de diverse sociale media: zie 1 Soorten sociale media en 3 SM map 2013.
Vraag 2: Voor welke doeleinden? Wat hoopt de organisatie ermee te bereiken?
Voor een overzicht van mogelijke doelstellingen: zie 1 Waarom SM inzetten?, 2 SM doelen retail of 3 Winst halen uit SM.
Zijn de doelstellingen SMART geformuleerd? Zie 4 SM Doelen SMART.
Vraag 3: Hoe succesvol is de inzet van sociale media op dit moment? Geef een cijfer per medium.
Probeer zelf een cijfer te geven van 1 op 10. Motiveer dit door je beoordeling te koppelen aan de doelstellingen die je vooropgesteld hebt in antwoord op vraag 2.
Vraag 4: Hoeveel volgers/fans heeft de organisatie op de verschillende sociale media?
Het is niet omdat je veel fans en volgers hebt op sociale media dat je succesvol bent.
Je hebt ze natuurlijk wel nodig om te kunnen scoren: zie a SM KPI's bepalen.
Fans en volgers kan je in zekere zin - maar dan wel op een positieve manier - vergelijken met parasieten.
Bekijk: 6 SM Fans en Volgers.
Vraag 5: Welke sterktes en zwaktes heeft de organisatie als het gaat om het inzetten van sociale media (randvoorwaarden*)?
Om de sterktes en zwaktes van je organisatie te bepalen, maken we een SWOT-analyse. Gebruik hiertoe volgend sjabloon a SWOT SM Gebruik. Bekijk ook eens Les 1: de AVEVE-case om op zoek te gaan naar voorbeelden van sterktes en zwaktes.
Vraag 6: Welke doelen wil de organisatie (beter) met sociale media bereiken?
Zelfde suggesties als voor vraag 2.
Deze keer wel met het oog op de gewenste toekomst = ambities! (vraag 2 = heden)
Voor een overzicht van mogelijke doelstellingen: zie 1 Waarom SM inzetten?, 2 SM doelen retail of 3 Winst halen uit SM.
Zijn de doelstellingen SMART geformuleerd? Zie 4 SM Doelen SMART.
Vraag 7: Wanneer is de organisatie tevreden over de inzet van sociale media?
Te bevragen bij de opdrachtgever. Te linken aan vooropgestelde doelstellingen (vraag 6).
Vraag 8: Wie zijn de doelgroepen van de organisatie?
Voor het bepalen van je doelgroepen, vind je nuttige achtergrondinfo op deze pagina: b Doelgroepen.
Vraag 9: Waar bevinden de doelgroepen zich online? Hoe actief zijn ze?
Vraag 10: Wat doen de doelgroepen online?
Vraag 11: Met welke onderwerpen houden de doelgroepen zich bezig?
Vraag 12: Waar online wordt gesproken over die relevante onderwerpen?
Om vraag 9-12 op te lossen kan je de werkwijze zoals beschreven in c Doelgroepen online volgen.
Vraag 13: Wat zijn de standpunten en sentimenten met betrekking tot jouw organisatie of relevante onderwerpen?
De volgende tools kan je gebruiken om de online omgeving te scannen:
Vraag 14: Welke kansen van sociale media zie je voor de organisatie?
Voor een overzicht van potentiële kansen, zie template a SWOT SM Gebruik.